Et fly, et tog og en bil og et Ikea-bygg

At man ønsker å reise til London er ikke rart, men hvordan har det seg at det ikke finnes noen like komfortable, billige og miljøvennlige alternativer? Illustrasjon: Rein Refvik

«Miljøaspektet ryker først»

KOMMENTAR: Så lenge miljøalternativene er de minst økonomiske eller de minst komfortable, kan de nesten virke ufornuftige.

Foto:

Franz von der Lippe

Vi er heldige, sies det gjerne. Mulighetene er nærmest grenseløse, og hver enkelt kan utfordre seg selv, nå lenger, og realisere seg selv i større grad enn noen gang før. Men selv om vi kanskje er heldige her og nå, er ikke det et uforanderlig faktum. Muligheter har vi, både til å leve lykkelig, til å leve økonomisk, og til å leve miljøvennlig. Men slik det vestlige forbrukersamfunnet er i dag må vi ofte ofre én av de tre, og for de aller fleste er det miljøet som ryker først. 

Hele reisen er et kroneksempel på sosialt akseptert overforbruk

Et godt eksempel kan være en fristende flytur fra Oslo til London til kun 199 kroner. Det er halvparten av hva en togtur fra Oslo til Bergen koster. Argumentene for å slå til på en slik tur er ikke vanskelige å finne. London er en flott by, og 199 kroner er jo ingenting, særlig ikke hvis man regner med hvor mye som kan spares inn på shopping. Hele reisen er et kroneksempel på sosialt akseptert overforbruk, der klimautslipp settes til side. 

At man ønsker å reise til London er ikke rart, men hvordan har det seg at det ikke finnes noen like komfortable, billige og miljøvennlige alternativer? Skulle man reist med tog, hadde det tatt over et døgn, man måtte byttet mellom seks ulike togselskaper, og prisen ville nok vært langt høyere enn 199 kroner. I en verden der stadig flere føler et behov for å utforske, trenger vi alternativer for å sørge for en bærekraftig utvikling.

Å nå frem til forbrukeren

Da Elon Musk viste verden elbilen Tesla Model S i 2009 fikk vi se at miljø, komfort og status ikke behøver å være motsetninger. Bilen er en bil man har lyst på, ikke bare fordi den er miljøvennlig, men særlig fordi den er kjapp, pen og moderne. Det geniale med disse attributtene er at uansett hvor miljøbevisst en kjøper er, så vil det være et bedre alternativ enn en tilsvarende dieselbil. 

Det geniale med disse attributtene er at uansett hvor miljøbevisst en kjøper er, så vil det være et bedre alternativ enn en tilsvarende dieselbil. 

Men det kommer til sin pris. Den billigste Teslaen som nå er på markedet koster godt over en halv million ny, og når dermed ikke frem til gjennomsnittlige forbrukeren. Men av de tre aspektene lykke, økonomi og miljø mangler den kun det økonomiske. Det er når noe er tilgjengelig for alle at det virkelig har muligheten til å gjøre en stor forskjell.

Tilgjengelighetsaspektet

Mangelen på tilgjengelighet kan man finne igjen hos møbelgiganten IKEA. Det er ikke lenge siden hjørnet av en planke på familens utebord falt av, og vi dro for å se om vi kunne få tak i reservedeler. Etter en halvtime med venting fikk vi omsider beskjed om at delene ikke var på lager, men at de kanskje kunne skaffes, men at man da trengte et spesialverktøy som var vel så vanskelig å få tak i. Dette er forbrukersamfunnet i et nøtteskall. Blir noe utrendy, eller går i stykker, kaster man det. IKEA hadde selvfølgelig den nye utgaven av bordet på lager, og til en fantastisk pris.

De åpenbare valgene

Så lenge miljøalternativene er de minst økonomiske eller de minst komfortable kan de nesten virke ufornuftige. Menneskehjernen sliter med å forestille seg ting i fjern fremtid, og når vi må vurdere beslutninger opp mot noe som skjer om flere tiår, virker det abstrakt. 

Trine Skei Grande sa før statsbudsjettforhandlingene at hun ville ha et skatteskifte som gjorde at man kunne «tjene gode penger på å bytte til mer miljøvennlige alternativer». Og det er skritt i en slik retning vi trenger. De miljøbevisste valgene kan ikke bare være de riktige valgene. De må også være de åpenbare.

 De miljøbevisste valgene kan ikke bare være de riktige valgene. De må også være de åpenbare.

Meninger, samferdsel, miljøpolitikk, forbruk