Nærbilde av et blodig kjøttstykke

Nordmenn spiser mye kjøtt, men er det bra for oss? Anna Birkeland Olerud

Er kjøtt bra for kroppen?

I hele kjøtt eller ikke kjøtt-debatten vil man finne helseargumenter på begge sider – men hva er egentlig fakta?

 alt=

Henriette Øyen ved Helsedirektoratet Foto: Rebecca Ravnberg

Helsedirektoratets kostråd

  • Ha et variert kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrensede mengder bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.
  • Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet.
  • Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag.
  • Spis grove kornprodukter hver dag.
  • Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg.
  • Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.
  • La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
  • Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør.
  • Velg matvarer med lite salt, og begrens bruken av salt i matlaging og på maten.
  • Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.
  • Velg vann som tørstedrikk.
  • Vær fysisk aktiv i minst 30 minutter hver dag.

Påstander om mangel på proteiner og andre viktige næringsstoffer kastes mot vegetarianere, mens de på sin side påstår at det finnes en rekke fordeler ved et vegetarisk kosthold. Det statlige Helsedirektoratet sitter på noen av svarene. De har utarbeidet en rekke kostråd som tar sikte på det brede befolkningslaget. I disse kan man finne noen av svarene man leter etter.

Spiser for mye kjøtt

Henriette Øien, avdelingsleder i forebygging i helsetjenesten hos Helsedirektoratet, forklarer at de skiller mellom forskjellige typer kjøtt.

– Ser vi på gjennomsnittet fra et helseperspektiv så spiser vi i Norge litt for mye kjøtt. Vi snakker da om rødt kjøtt, som storfe, og bearbeidede kjøttprodukter som for eksempel pølse.

Mens Helsedirektoratet anbefaler under 500 gram i uken, ligger gjennomsnittet på nærmere 560 gram.

– Men det er store individuelle forskjeller. Noen spiser mer, og andre mindre enn gjennomsnittet. For eksempel spiser menn i gjennomsnitt mer kjøtt enn kvinner.

Rødt vs hvitt kjøtt

Sammenhengen mellom rødt kjøtt og endetarmskreft er en av årsakene til at inntaket bør reduseres.

– Særlig bearbeidede kjøttprodukter fører til et stort inntak av salt og ugunstige fettyper, sier Øien.

Mot hvitt kjøtt derimot, har direktoratet få innvendinger.

– Vi har ikke noe grunnlag til å fraråde folk å spise hvitt kjøtt. Det er i utgangspunktet et magert kjøtt, og inneholder rikelig med protein. Men det er viktig å huske på at det meste avhenger av hvordan det tilbredes. Alt kan lages usunt.

Fullverdig vegetarkosthold

På Helsedirektoratets nettside helsenorge.no, åpner siden om vegetarkosthold med setningen «Godt sammensatt vegetarkost er ernæringsmessig fullverdig og kan ha positive helseeffekter med tanke på forebygging og behandling av flere sykdommer.»

Men direktoratet legger inn et viktig skille mellom vegansk og vegetarisk kosthold.

Mens et vegetarisk kosthold, hvor man spiser egg- og melkeprodukter er forventet å dekke alle næringsstoffer, mener de det er vanskeligere å få dekket gjennom et kosthold hvor dette er ekskludert.

Bønner og linser

Det å kutte kjøtt alene har ingen særlige farer. Kjøtt kan være en kilde til jern, men dette kan dekkes inn gjennom andre matvarer. Det finnes jo mange grader av vegetarianisme, og jo flere matvaregrupper en kutter ut, jo mer obs bør en være på å erstatte disse matvarene med andre næringsrike vegetabilske matvarer. Bønner og linser kan være en fin erstatning for kjøtt, avslutter Øien.

Tema, Mat, forbruk