En miljøvennlig piknik i parken?

Økologisk mat, et samarbeid med Spire, oppfordringer til å sykle til festivalområdet og en frodig plassering. Presse- og markedsansvarlig Lars Tefre Baade, forteller at miljø er i fokus under Piknik i Parken.

Tekst:

Marit Worpvik

Redaktør i Putsj

Selv om det er sjette året på rad «Piknik i Parken» blir arrangert, er det første året festivalen er plassert på Grünerløkka. Over tre dager kunne osloborgerne oppleve artister som The Streets, The 1975, Matt Corby, Boy Pablo, The Tallest Man On Earth og Madrugada. Mellom 5000-7000 personer tok turen til det intime festivalområdet fra dag til dag, som blant annet besto av to scener, små klesbutikker i telt og flere matvogner. 



Grønt image

Det kan virke som at festivalene i Norge har blitt enige om at de alle skal ha et grønt image i sommer. På hjemmesiden til PiP oppfordrer arrangørene deltakerne til å sykle til festivalområdet, de opplyser om at de samarbeider med lokale mat- og drikkeprodusenter og at det finnes flere plantebaserte alternativer å velge blant på området. Det kommer også frem at festivalen samarbeider med miljøorganisasjonen Spire, som i år bemannet en stasjon hvor man kunne levere inn brukte plastglass og ulike engangsprodukter i papp mot betaling. 

Frivillige: En av mange som jobbet med å holde festivalen ren. 

Lars Tefre Baade, presse- og markedsansvarlig for Piknik i Parken, forteller at miljø er viktig for festivalen.

- Vi hadde ambisjoner om gjenbrukbare glass, men ordningen er ikke klar i Norge enda. Alt avfall blir kildesortert. Plastglassene er det pant på slik at vi får alt tilbake og ingenting blir kastet, forklarer Baade. 

Søppel: På området kunne man sortere søppelet sitt i søppeldunker merket med glass/metall, matavfall eller restavfall

Festivalen har i år 260 frivillige, i tillegg til dugnadshjelp fra Grüner fotball. De frivillige samlet og sortere blant annet søppelet på området, men det var også mange barn som bidro til å holde området rent. Barna mottok nemlig 1 krone pr innleverte glass, og 3 kroner for popcornbeger. Dette gjorde at det var kø til Spire-boden stort sett hele festivalen.

Populært: De ivrige barna som samlet kopper på området var flinke til å holde det ryddig. 

Baade mener både publikum og arrangører er bevisste på miljø, og at fokuset på at parken skal se fin ut ligger hos alle. 

- Vi opplever også at vårt publikum er flinke til å bruke godt merkede avfallsdunker på arenaen, sier han. 

Lett å være veganer på PiP

På matfronten imponerer Piknik i Parken. Ikke bare samarbeider de med lokale matprodusenter, men det var også veldig enkelt å velge bort kjøttet. De fleste bodene hadde et bredt utvalg, og her kunne nok selv kresne veganere funnet noe som ville falt i smak. Baade forklarer at fokuset på miljøet gjelder også for maten som serveres på området. 

- Det er viktig med en meny som kan mette og tilfredstille alle behov og ønsker, opplyser han. 






Festivalen har fokus på gjenbruk, og dette inkluderer skilt, gjerdeduk og alt som produseres opp mot festivalen. Likevel er det ikke helt problemfritt å ha miljøet i bakhodet når man arrangerer festival midt i byen. 

- Utfordringen i år var tiden. Vi hadde kort opprigg og nedriggstid, og da er det viktig å planlegge slik at vi gjør det mest mulig skånsomt for parken. Vi bruker blant annet kjørematter på gress, sier Baade. 

Mye regn gjorde opprigget til festivalen vanskeligere, men ellers har arrangørene møtt på få utfordringer. Baade forteller at tilbakemeldingene fra publikum har vært overveldende.

- Vi klarte tydeligvis å skape PiPfest-stemning på Løkka også etter fem år på Frogner. Vi er veldig fornøyd med årets festival og gleder oss til fortsettelsen, avslutter han.




Kultur, PiP, Piknik i Parken, oslo, Festival, Miljø