Anmeldelse: Klimapodden - Tolv miljøløsninger

KLIMAPODDEN - Tolv miljøløsninger” er en helt ny podcast laget av Dagbladet med generalsekretær i verdens naturfond (WWF) Bård Vegar Solhjell, og politisk redaktør i Dagbladet Geir Ramnefjell. Sammen ser de på miljøutfordringene vi står overfor i dag - fra et optimistisk ståsted.

Podcasten er en serie på tolv episoder, hvor første episode ble publisert 9. oktober. Helt frem mot nyttår skal det sendes én ny episode hver uke, og episodene blir publisert på Dagbladet.no og i de fleste podcast-appene. Hver episode varer i litt mindre enn 20 minutter, og hittil har det kommet ut to episoder: ”#1 Derfor er det vanskelig å bry seg om klima” og ”#2 Vi hogger ned klimaløsningen – hver dag”.

I Dagbladets teaser for podcasten, forteller Solhjell at han tror vi er i en løsningens tid, hvor veldig mye bra vil skje for miljøet. Dette er Ramnefjell enig i, og han forklarer at dette er bakgrunnen for serien. De skal fortelle om problemer og utfordringer, men først og fremst løsninger. Nettopp tolv episoder med ”tolv miljøløsninger”, og de skal innom temaer som solceller, oljenæringen i Norge, plast i havet og vannmangel - miljøutfordringer som angår Norge og verden.

#1 Derfor er det vanskelig å bry seg om klima

I første episode ser de to på hvorfor mange syns det er vanskelig å bry seg om klima, men hvorfor det likevel er viktig. Episoden starter med at Solhjell og Ramnefjell befinner seg midt i en demonstrasjon i San Fransisco. Tusenvis demonstrerer mot et klimamøte som fant sted i september, men hvor mye betyr det egentlig at hver og en av oss engasjerer seg?

En viktig referanse podcasten tar opp er fra dokumentaren ”Before the Flood” (2016). Her forteller Gregory Mankiw, økonomiprofessor på Harvard University, at politikere ikke er valgte ledere, men valgte følgere. Når folk engasjerer seg nok, følger politikerne etter. Et eksempel han bruker er hvordan den tidligere amerikanske presidenten Barack Obama gikk fra å være motstander av at homofile skulle få gifte seg, til å plutselig endre mening. Dette fordi synet på homofilt ekteskap endret seg, og de fleste var for homofilt ekteskap. Dette er et bevis på at når mennesker engasjerer seg, og ønsker forandring, da vil politikerne også etterhvert følge etter. Noe både tidligere politiker Solhjell og Ramnefjell er veldig enige i.

Ut i episoden har de et innslag med psykolog og klimaekspert, Per Espen Stoknes. Han kommer med mye interessant informasjon om hvordan vi mennesker reagerer på miljø- og klimautfordringer. Han mener at tall som på hvor mye temperaturen har steget på jorda de siste hundre årene, ofte fører til at vi unngår temaet. Informasjonen blir for omfattende og for distansert fra vår egen virkelighet. Løsningen er da å gå fra det abstrakte til det konkrete. Det at temperaturen har steget er nyttig informasjon, men det å faktisk fortelle folk rett frem hvordan man kan hjelpe til i det daglige, bidrar til resultater.

Stoknes forteller om en studie som viser at over 80 % av det media skriver om klima i dag, kan plasseres i kategorien "katastrofe". Med andre ord, så er det negative nyheter som får oss til å tro at jorden går under. Han mener det mest effektive ville være å lese innhold som er 75 % positivt, og 25 % negativt. Heller snakke opp naturen vi vil bevare, hvordan man kan bidra og inspirere ved å fortelle om andre som har fått det til.

Podcasten tar oss så tilbake til demonstrasjonen i San Fransisco, hvor Solhjell intervjuer tre aktivister og bestemødre. Her forteller de hvor mye de bekymrer seg for yngre generasjoner, i en verden full av kaos. De mener det er viktig å ha en mening, og kjempe for det som er rett.

Helt til slutt avsluttes podcasten med å rangere episodens tema og viktighet. Dette fra 1-12, hvor 12 er viktigst. Solhjell velger å gi episoden 10. Han begrunner dette med at engasjement er viktig - uten engasjement blir ikke politikere påvirket, og man utgjør lite forskjell.

#2 Vi hogger ned klimaløsningen – hver dag

Episode to fortsetter i San Fransisco, men denne gangen skal Solhjell og Ramnefjell se verdens største trær, ”redwood trees”. Grunnen til at de er akkurat der, er fordi skog er en av de viktigste miljøløsningene og tema for episode 2. Trær er viktig fordi de lagrer karbondioksid, og produserer oksygen via fotosyntesen. Halvparten av verdens arter befinner seg også i skoger. Likevel hogger vi mer trær enn noen gang før, og hele 27 fotballbaner med skog blir hugget ned hvert minutt.

Solhjell og Ramnefjell har igjen tatt turen til klimatoppmøtet i San Fransisco, hvor de snakker med klima- og miljøminister Ola Elvestuen. Han forteller at Norge har brukt hele 22 milliarder på bevaring av skog de siste 10 årene, dette ved å samarbeide med land som Brasil og Indonesia, som begge har store regnskogarealer.

Skog hogges ned fordi det er den enkleste og billigste måten å få nytt land til å drive med kyr, produsere soya, palmeolje og lignende. Hvordan kan man endre dette? Solhjell forklarer at man må gi verdi til det å bevare skog. At man ikke bare skal få betalt for å hogge ned, men også ved å la skog være skog. Når det er sagt, er det er ikke bare regnskogen som lagrer mye karbon, men også vår egen skog. Den boreale skogen, som strekker seg hele veien i Nord-Eurasia og som et belte i Nord-Amerika, lagrer faktisk mer karbon enn verdens regnskoger. Det er derfor veldig viktig å bevare også den. Elvestuen forteller at man må bruke skogens ressurser for å unngå å bruke fossile ressurser, som også er en miljøutfordring. Samtidig har Norge en rekke miljøtiltak for å bevare vår egen skog, i tillegg til et skogvern på 10 %. Kritikken mot skogbevaring er at det er vanskelig å holde oversikt over hvor og hvor mye skog som blir hugget ned. Nå vurderer Norge et samarbeid med Planet, verdens største satellitt firma, for å få bedre oversikt over viktige skogområder.

Tilbake til ”redwood trees” snakker Solhjell og Ramnefjell om hvordan de har betalt seg inn til en nasjonalpark for å se verdens største trær. ”Redwood trees” er en unik attraksjon, men det er også skog generelt. Vi må ikke bare bevare redwood trær, men alle trær. Kanskje det å betale for naturen er en løsning for å bevare den?

Til slutt rangerer Solhjell nok en episode, og gir også dette temaet karakter 10 i viktighetsgrad. ”Begge får 10, fordi begge er såpass viktige”, avslutter han.

KLIMAPODDEN - Tolv miljøløsninger” er en podcast-serie som tar opp interessante temaer på en informativ måte. Serien presenterer klare problemer og klare løsninger. Første episode hadde flere eksempler på hva vi som enkeltpersoner kan gjøre, noe andre episode ikke la så mye vekt på. Når det er sagt, så er det to avslappende, men seriøse og lærerike episoder. Man får bedre oversikt over problemene vi står ovenfor, og man får et håp om at dette er noe du og jeg kan løse sammen. Jeg ser frem til å høre på de ti resterende episodene!

Du kan høre episodene her.

Kultur, Anmeldelse, Podcast, Dagbladet, Klima